W listopadzie grupa 3- latków odbyła kolejny cykl spotkań przyrodniczych w ramach projektu „Nie zgubić talentu”.
Dzieci poznały właściwości magnesu. Dowiedziały się, co przyciąga magnes , a co nie. Założyły hodowlę kryształów soli i w ten sposób poznały właściwości parowania wody i powstawania kryształów. Prowadziły również zabawy badawcze i doświadczenia z wodą polegające na przelewaniu wody do naczyń o różnych kształtach, barwieniu, rozpuszczaniu różnych substancji oraz sprawdzaniu co tonie, a co utrzyma się na powierzchni. Przed każdym doświadczeniem dzieci z nauczycielem formułowały hipotezy, a po przeprowadzeniu badań – wnioski.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z PRZYRODY
TEMAT: Co pływa, co tonie? – zabawy badawcze.
GRUPA WIEKOWA: 3 – latki
PROWADZĄCA : DOROTA ORGANEK
CELE OGÓLNE:
- wykonywanie doświadczeń dotyczących pływania i tonięcia ciał;
- szukanie przyczyn pływania i tonięcia ciał;
- kształcenie umiejętności działania w grupie.
CELE OPERACYJNE:
- przeprowadza doświadczenie zgodnie z poleceniem n-la;
- wskazuje przedmioty, które pływają i które toną;
- wyciąga wnioski z doświadczenia;
- aktywnie uczestniczy w zajęciach;
METODY:
- rozmowa
- obserwacja
- praktycznego działania
FORMY:
- grupowa
- indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Przezroczysty pojemnik z wodą, moneta, klucz, spinacz biurowy, papier, klocki piankowe, plastikowe i drewniane, pojemnik po jogurcie, balon, plastelina, piórka, patyczki do szaszłyków, kredki, karta pracy, płyta CD.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
- Odsłuchanie nagrania – dźwięki wody. Wyciągnięcie wniosku o czym będziemy rozmawiać.
- Doświadczenie z wodą – co pływa co tonie?
Dzieci siedzą wokół pojemnika z wodą. Nauczyciel prezentuje zgromadzone materiały, a następnie kolejno każde dziecko umieszcza na powierzchni wody poszczególne przedmioty stawiając wcześniej wspólnie z nauczycielem hipotezę. Dzieci obserwują i omawiają, co się dzieje z tymi przedmiotami, które z nich toną, a które utrzymują się na powierzchni wody i wspólnie wyciągają wnioski.
- Rozmowa podsumowująca doświadczenie.
- Pokolorowanie na niebiesko tych przedmiotów, które nie zatonęły, a na czerwono, które opadły na dno – karta pracy.
- Zabawa ruchowa „Powódź”.
Scenariusz zajęć jest udostępniany na licencji Creative Commons BY 4.0, co oznacza, że można je dowolnie wykorzystywać i przetwarzać za podaniem autora. Treść licencji jest dostępna na stronie: https://creativecommons.org/licenses/