Listopadowe zajęcia trzylatków

W listopadzie grupa 3- latków odbyła kolejny cykl spotkań przyrodniczych w ramach projektu „Nie zgubić talentu”.

 Dzieci poznały właściwości magnesu. Dowiedziały się, co przyciąga magnes , a co nie. Założyły hodowlę kryształów soli i w ten sposób poznały właściwości parowania wody i powstawania kryształów. Prowadziły również zabawy badawcze i doświadczenia  z wodą polegające na przelewaniu wody do naczyń o różnych kształtach, barwieniu, rozpuszczaniu różnych substancji oraz sprawdzaniu co tonie, a co utrzyma się na powierzchni. Przed każdym doświadczeniem dzieci z nauczycielem formułowały hipotezy, a po przeprowadzeniu badań – wnioski.

 

 

 

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z PRZYRODY

 

 

 

 

 

TEMAT: Co pływa, co tonie? – zabawy badawcze.

 

 

 

GRUPA WIEKOWA: 3 – latki

 

 

 

PROWADZĄCA : DOROTA ORGANEK

 

 

 

CELE OGÓLNE:

 

- wykonywanie doświadczeń dotyczących pływania i tonięcia ciał;

 

- szukanie przyczyn pływania i tonięcia ciał;

 

- kształcenie umiejętności działania w grupie.

 

 

 

CELE OPERACYJNE:

 

- przeprowadza doświadczenie zgodnie z poleceniem n-la;

 

- wskazuje przedmioty, które pływają i które toną;

 

- wyciąga wnioski z doświadczenia;

 

- aktywnie uczestniczy w zajęciach;

 

 

 

METODY:

 

- rozmowa

 

- obserwacja

 

- praktycznego działania

 

 

 

FORMY:

 

- grupowa

 

- indywidualna

 

 

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

 

Przezroczysty pojemnik z wodą, moneta, klucz, spinacz biurowy, papier, klocki piankowe, plastikowe  i drewniane, pojemnik po jogurcie, balon, plastelina, piórka, patyczki do szaszłyków, kredki, karta pracy, płyta CD.

 

 

 

 

 

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

 

  1. Odsłuchanie nagrania – dźwięki wody. Wyciągnięcie wniosku o czym będziemy rozmawiać.
  2. Doświadczenie z wodą – co pływa co tonie?

 

Dzieci siedzą wokół pojemnika z wodą. Nauczyciel prezentuje zgromadzone materiały, a następnie kolejno każde dziecko umieszcza na powierzchni wody poszczególne przedmioty stawiając wcześniej wspólnie z nauczycielem hipotezę. Dzieci obserwują i omawiają, co się dzieje z tymi przedmiotami,  które z nich toną, a które utrzymują się na powierzchni wody i wspólnie wyciągają wnioski.

 

  1. Rozmowa podsumowująca doświadczenie.
  2. Pokolorowanie na niebiesko tych przedmiotów, które nie zatonęły, a na czerwono, które opadły na dno – karta pracy.
  3. Zabawa ruchowa „Powódź”.

 

 

 

Scenariusz zajęć jest udostępniany na licencji Creative Commons BY 4.0,                    co oznacza, że można je dowolnie wykorzystywać i przetwarzać za podaniem autora. Treść licencji jest dostępna na stronie: https://creativecommons.org/licenses/

 

 

 

NA GÓRĘ