ZAJĘCIA KULINARNE

 Zajęcia takie sa możliwe dzięki temu,że mamy pracownię kulinarną (4 piekarniki, 2 lodówki, sprzęt kuchenny, zmywarkę, itp.). Pracownię w części ufundowała Rada Rodziców.

        


ROK SZKOLNY 2015/2016


W tym roku szkolnym zajęcia prowadzi pani Ludmiła Marko. Uczęszczają na nie dziewczęta z klasy 6 c SP i 3 a PG. Z zapałem wypiekają ciasta, a szczególnie lubią piec babeczki z różnymi nadzieniami!



Przed świętami wszyscy uczniowie  klasy 4d razem z wychowawczynią udali się do szkolnej kuchni na zajęcia kulinarne.

 

Piekliśmy rogaliki, ciasta i ciasteczka. Każdy z nas się czymś zajmował. Podczas pracy rozmawialiśmy o zwyczajach i tradycjach związanych ze Świętami Wielkanocnymi . Wszystko nam się wspaniale udało i wyśmienicie smakowało. Na koniec wysprzątaliśmy kuchnię. Po wspólnych dokonaniach kulinarnych udaliśmy się do kościoła na rekolekcje.

 

Ten dzień był bardzo udany. Miło spędziliśmy przedświąteczny czas.

 

                                                        Ania i Agata, uczennice klasy IVd



 

                Zajęcia kulinarne cieszą się ogromnym zainteresowaniem naszych uczniów. Dzieci z przyjemnością przychodzą  zdobywać nowe doświadczenia podczas samodzielnego przygotowywania zdrowych i smacznych posiłków, a przy okazji dobrze się bawić. Przy pracy omawiamy różne ciekawostki związane z potrawami, zwyczajami, przeliczaniem jednostek. Staramy się pracować bezpiecznie, kształcić nawyki przestrzegania higieny osobistej i zasad dobrego zachowania. Warto też zwrócić uwagę na to, iż są to zajęcia grupowe, uczą współpracy, poprawiają lub pogłębiają wzajemne relacje między rówieśnikami. Wspólna degustacja, to wspaniałe uwieńczenie pracy. Dzieci są zachwycone otrzymanym efektem. Smakuje im wszystko, nawet to, czego nie jadły i nie lubiły do tej pory. Może będą częściej pomagać rodzicom w kuchni?



 ROK SZKOLNY 2014/2015        

 

Stworzono pięć grup, których opiekunkami są  panie: Barbara Ciszewska, Elżbieta Kochanowska, Ludmiła Marko, Aneta Pawłowska i Krystyna Żyła. Nauczycielki podzieliły się swoimi wrażeniami z prowadzonych zajęć.

  • Zajęcia kulinarne odbywają się co 2 tygodnie dwa razy po 2 godziny zegarowe. Uczestniczą w nich uczniowie klas VI (12 osób) i I – III gimnazjum (grupy liczą po 15 osób).  Zajmujemy się głównie wypiekiem ciast. Uczniowie wybierają potrawę, zgłaszają swoją propozycję nauczycielowi, który z kolei podaje, co trzeba kupić i w jakich ilościach. Wyznaczona osoba robi zakupy. Zajęcia rozpoczynają się podaniem przepisu, omówieniem sposobu wykonania                       i podziałem prac. Po wykonaniu zadania następuje konsumpcja i porząd-kowanie miejsca pracy. Największe trudności wynikające w trakcie zajęć to utrzymanie porządku oraz zmywanie naczyń.

  • Zajęcia odbywają się we wtorki. Bierze w nich udział 34 uczniów podzielonych na grupy. Uczniowie chętnie wcielają się w rolę nauczyciela – jedni uczą się od drugich i w ten sposób wzajemnie się uzupełniają. Dodaje im to pewności siebie, czują się dowartościowani. Aprobata ze strony członków grupy oraz nauczyciela jest swoistą nagrodą podczas wykonywania potraw. Pozytywną stroną zajęć jest zaangażowanie uczniów, ich samodzielne poszukiwanie wiedzy, radość i satysfakcja  z przygotowywanych potraw.

  • Zajęcia koła kulinarnego zaczęły się w październiku roku szkolnego 2014/2015. Zgłosiło się trzynaścioro uczniów: 12 dziewczynek z klas: VI B SP i I B G oraz chłopak z klasy II C G. Zajęcia odbywają w każdy poniedziałek się co 2 ty-godnie po 2 godziny. Na zajęcia przychodzą dzieci, które chcą się nauczyć gotować i te, które lubią to robić. Do tej pory przygotowaliśmy: naleśniki, drożdżowe rogaliki, sałatkę „Oliwię”, faszerowane papryki. Trzeba podkreślić to, że uczniowie przygotowują  potrawy ze swoich produktów. Zauważyłam, że niektórzy mają  talent do gotowania, ale wszyscy bardzo się starają.

  • Zajęcia kulinarne cieszą się ogromnym zainteresowaniem naszych uczniów. Dzieci z przyjemnością przychodzą zdobywać nowe doświadczenia podczas samodzielnego przygotowywania zdrowych i smacznych posiłków, a przy okazji dobrze się bawić. Podczas pracy omawiamy różne ciekawostki związane z potrawami, zwyczajami, przeliczaniem jednostek. Staramy się pracować bezpiecznie, kształcić nawyki przestrzegania higieny osobistej i zasad dobrego zachowania. Warto też zwrócić uwagę na to, iż są to zajęcia grupowe, uczą współpracy, poprawiają lub pogłębiają wzajemne relacje między rówieśnikami. Wspólna degustacja to wspaniałe zwieńczenie pracy. Dzieci są zachwycone otrzymanym efektem. Smakuje im wszystko, nawet to, czego nie jadły i nie lubiły do tej pory. Może będą częściej pomagać rodzicom w kuchni?

  • W zajęciach kulinarnych biorą udział uczniowie klas V i VI. Ciekawe jest to, że wśród 13. dzieci jest aż pięciu chłopców. Wszyscy z zapałem pracują w kuchni. Najwięcej radości sprawia im pieczenie smakołyków: rogalików, ciasteczek i bułeczek. W czasie zajęć moi podopieczni poznają techniki pieczenia, zasady bezpiecznej obsługi narzędzi kucharskich. 

Rodzice uczniów również są bardzo zadowoleni z tej inicjatywy. Podkreślają rolę wychowawczą zajęć kulinarnych, zwłaszcza to, że ich dzieci stają się bardziej odpowiedzialne, samodzielne i pracowite. 

NA GÓRĘ