Sprawozdanie z wyjazdu do Anglii

W dniach 22 - 27 lutego  2015 roku dyrekcja, czworo nauczycieli i ośmioro uczniów (razem 14 osób) z Zespołu Szkół Miejskich Nr 2 w Grajewie  wyjechało do Banbury w Wielkiej Brytanii w ramach programu Comenius „Średniowieczne dziedzictwo”.

                

 Podróż była długa. Wyjechaliśmy autobusem o godz. 7 rano, następnie samolotem do Londynu, skąd odebrał nas nauczyciel Ian Lee. Około godz. 19 dotarliśmy do szkoły Warriner w miejscowości Bloxham. Uczniowie zostali odwiezieni do goszczących ich rodzin, a nauczyciele do hotelu. Następnego dnia, w poniedziałek, zostaliśmy przywitani w szkole Warriner. Nasi uczniowie uczestniczyli w zajęciach lekcyjnych razem z Anglikami. Po południu wybrano wspólne  logo projektu oraz prezentowane były rezultaty  prac nad programem Comenius.  Nasza szkoła prezentowała taniec.  Wieczorem spotkaliśmy się na kolacji w domu Simona Garrood, koordynatora projektu w szkole angielskiej.  We wtorek pojechaliśmy na wycieczkę do średniowiecznego zamku Warwick, gdzie spędziliśmy cały dzień zwiedzając to unikalne, historyczne  miejsce. Wieczorem uczniowie wszystkich szkół partnerskich spotkali się na ognisku integracyjnym.  W środę pojechaliśmy do Londynu.  Zwiedzaliśmy tam  Muzeum Figur Woskowych Madame Tussaud’s, przejechaliśmy kilka stacji londyńskim metrem,  byliśmy na Kole Londyńskim London Eye, a następnie spacerowaliśmy ulicami Londynu aż dotarliśmy na miejsce zbiórki, do Covent Garden.  W czwartek zwiedzaliśmy Oxford. Nasi uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie w nowych sytuacjach komunikacyjnych . Wychowankowie ZSM 2 w Grajewie  bardzo dobrze posługiwali się językiem angielskim.

Podczas pobytu młodzież miała okazję zaprzyjaźnić się z angielskimi  kolegami i koleżankami. Rodziny, u których mieszkali nasi uczniowie, okazały się niezwykle gościnne i każdy został bardzo serdecznie przyjęty.  Nasi uczniowie utrzymywali  kontakt ze znajomymi z Anglii od czasu ich pobytu w Polsce. Prawie wszyscy zamieszkali u osób, które sami wcześniej gościli w swoich domach. Dzięki programowi Comenius, nasza młodzież nie tylko poszerzyła swoją wiedzę dotyczącą historii i geografii ale również udoskonaliła język  angielski oraz zawarła przyjaźnie z kolegami z innego kraju i kultury, mogła uczyć się tolerancji obserwując wielokulturowe społeczeństwo Wielkiej Brytanii.  Pobyt w Anglii był także bardzo ciekawym doświadczeniem dla nauczycieli  w aspekcie­­­­ kulturowym, społecznym i dydaktycznym.


Katarzyna Bieńkowska

koordynator projektu

NA GÓRĘ