Grupa wiekowa: 5- latki

Informacja podsumowująca efekty udziału dzieci w zajęciach dodatkowych rozwijających zainteresowania dzieci szczególnie uzdolnionych matematycznie w Oddziałach Przedszkolnych w Szkole Podstawowej nr 2 w Grajewie w ramach projektu :

„Nie zgubić talentu – rozwijanie kompetencji kluczowych u dzieci

 z Oddziałów Przedszkolnych przy Szkole Podstawowej nr 2 w Grajewie”

 

Głównym celem programu zajęć było rozwijanie kompetencji kluczowych poprzez kształcenie umiejętności myślenia matematycznego, pobudzanie koncentracji i arytmetycznego myślenia u dzieci. Dzieci z ciekawością i zainteresowaniem wykonywały zadania, większość z nich nie sprawiała im problemów.

 

W czasie zajęć matematycznych dzieci nabywały umiejętności kształtowania pojęć geometrycznych, orientacji przestrzennej, rytmów i kształcenia umiejętności liczenia. W przypadku pojęć geometrycznych ważne były osobiste doświadczenia dzieci: manipulacje pozwalające porównywać przedmioty, dostrzegać i koncentrować się na cechach podobnych i je nazywać. Na zajęciach „Figurkowe dzieci”, „Budowniczy i architekci” poznawały charakterystyczne cechy figur, samodzielnie układały figury, sznurka, lepiły z różnych mas.

Poznawanie przestrzeni rozpoczęłam od kształtowania świadomości własnego ciała (rysowanie, nazywanie). Określanie przestrzeni – góra, dół, przed, nad, za, pod, podczas zabaw z jesiennymi liśćmi.

Rytm jest obecny w wielu formach aktywności dziecka.Dzieci układały proste rytmy, później przechodziły do trudniejszych. Dostrzegały też rytmy w przyrodzie „Szal Pani Jesieni”. Graficznie odtwarzały wysłuchanych rytmów a następnie samodzielnie układały według wzoru.

W zakresie kształtowania umiejętności liczenia samodzielnie układały, szukały, liczyły „Jesienne zapasy” ludzi i zwierząt w przygotowaniu się do zimy. Na zajęciach były używane gotowe pomoce jak i wykonane przez nauczyciela. Dzieci miały możliwość nauki poprzez zabawę.

NA GÓRĘ