ROCZNY PLAN PRACY
ROCZNY PLAN PRACY
w świetlicy szkolnej
na rok szkolny 2019/2020
w SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 2
im. Adama Mickiewicza
w GRAJEWIE
I. Cele i zadania zajęć wychowawczo-dydaktycznych w świetlicy.
Plan pracy świetlicy szkolnej wynika z programu wychowawczego szkoły. Treści programowe podzielone są na cykle tematyczne. Wychowawcy organizują pracę grup, dostosowując tematykę zajęć do obchodzonych uroczystości i świąt, pór roku oraz do zainteresowań i potrzeb dzieci. Wychowawcy poprzez właściwy styl kierowania grupą, tworząc płaszczyzny udanej interakcji i modelując różne sytuacje wychowawcze, stymulują twórczy rozwój dziecka i jego aktywność. Wykorzystują przy tym wszystkie rodzaje dziecięcej ekspresji. Dzieci uczestniczące w zajęciach świetlicowych uczą się: planowania pracy, samodzielnego projektowania, podejmowania właściwych decyzji, występowania na forum, logicznego myślenia. Kształcą uwagę, pamięć, koncentrację, aktywność psychoruchową i sprawność manualną. W ciągu całego roku uczniowie otrzymują fachową, systematyczną pomoc w nauce i emocjonalne wsparcie w sytuacjach trudnych, problemowych. Każde dziecko jest objęte należytą opieką i indywidualnym podejściem wychowawczym. Bogata oferta zajęć świetlicowych oprócz walorów wychowawczych i dydaktycznych ma wartości integracyjne, co przekłada się na klimat i rodzinną atmosferę.
1. Organizacja pracy świetlicy.
-
zapoznanie z regulaminem świetlicy
-
ustalenie norm obowiązujących na świetlicy
-
integracja zespołu
-
poznanie praw i obowiązków świetliczanina.
2. Organizowanie racjonalnego i bezpiecznego pobytu dzieci w godzinach działania świetlicy.
-
sporządzenie list grup wychowawczych
-
przyjmowanie kart zgłoszeń na świetlicę
-
sprawdzanie list obecności na zajęciach świetlicowych
-
otoczenie szczególną opieką „nowych” uczniów oraz uczniów klas pierwszych
-
uzupełnienie wyposażenia, zakup materiałów do wykorzystania na zajęciach.
3. Zapewnienie opieki uczniom korzystającym ze stołówki szkolnej (obiad).
-
zwracanie uwagi na przestrzeganie przez uczniów regulaminu stołówki szkolnej
-
eliminowanie niebezpiecznych sytuacji.
4. Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków.
-
kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych i podczas uroczystości szkolnych
-
wskazywanie na właściwe relacje w rodzinie
-
wyrabianie właściwego stosunku do pracowników szkoły i innych uczniów
-
wartościowanie różnych zjawisk życia społecznego w grupie świetlicowej, klasie, szkole
-
kształtowanie właściwego stosunku do mienia szkolnego oraz własności prywatnej
-
dbanie o estetykę i porządek w świetlicy i w szkole
-
ukazywanie sposobów kulturalnego zachowania się wobec innych, zachowania się przy stole
-
wyrabianie prawidłowych nawyków w zakresie czynnego wypoczynku
-
dbanie o dobry wizerunek wychowanka świetlicy szkolnej
-
rozpoznawanie uczuć, emocji i sposobów radzenie sobie w sytuacjach trudnych
-
kształtowanie postawy właściwego porozumiewania się z innymi
-
nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.
5. Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa
podczas dowozów.
-
w drodze do i ze szkoły
-
podczas zabaw w trakcie zajęć świetlicowych, przerw
-
podczas ferii zimowych, wakacji, dni wolnych od nauki (wskazywanie ewentualnych zagrożeń).
6.Wzmacnianie wychowanka w rozwoju intelektualnym.
-
zorganizowanie warunków i zapewnienie stałego czasu na odrabianie zadań i naukę w rozkładzie dnia świetlicy
-
pomoc w odrabianiu lekcji
dbałość o poprawność wypowiedzi w mowie potocznej, ćwiczenia w poprawnym czytaniu i mówieniu
-
wyrabianie umiejętności spostrzegania i wyciągania wniosków
-
rozwijanie kreatywności, poznawanie różnych technik uczenia się
-
organizowanie zabaw i gier dostosowanych do wieku dzieci
-
stosowanie w czasie zajęć zagadek, krzyżówek, rebusów oraz innych form edukacyjnych utrwalających wiadomości i rozwijających logiczne myślenie
7.Budzenie i rozwijanie zainteresowań wychowanków poprzez organizację różnych form zajęć:
-
plastycznych – poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych technik plastycznych, organizowanie wystaw prac dzieci, wspólne dekorowanie sali, udział w konkursach plastycznych;
-
teatralnych – przygotowywanie przedstawień i inscenizacji, odgrywanie scenek sytuacyjnych, zabawy w teatr pacynkowy
-
czytelniczo-medialnych – udział w imprezach kulturalno-rozrywkowych organizowanych w szkole (zabawy, apele, uroczystości, mikołajki, andrzejki), świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu, komputera, oglądanie filmów edukacyjnych, współpraca z biblioteka szkolną
-
umuzykalniających – prowadzenie zabaw muzyczno-rytmicznych, nauka nowych piosenek i utrwalanie już znanych, słuchanie wybranych utworów muzyki klasycznej i współczesnej, tańce integracyjne
-
hobbystycznych
-
sportowo – zabawowych.
8.Kształtowanie postawy szacunku do kultury, tradycji, obyczajów, wartości narodowych.
-
uroczyste obchody rocznic i świąt państwowych
-
wykonywanie gazetek i wystaw okolicznościowych
-
poznanie tradycji szkoły i jej patrona
-
organizowanie i udział w imprezach kulturalno-rozrywkowych według kalendarza imprez.
9.Edukacja prozdrowotna.
-
wdrażanie do aktywności fizycznej jako formy czynnego wypoczynku (organizowanie gier i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu i w sali gimnastycznej)
-
wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie (higiena osobista, właściwe odżywianie się)
-
rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój.
10.Edukacja czytelnicza i medialna.
-
czytanie dla zdobycia wiadomości i zaspokojenia potrzeb poznawczych
-
rozwijanie czytelnictwa przez różne rodzaje działań inspirowanych tekstem
-
współpraca z biblioteką szkolną przy organizowaniu imprez związanych z książką.
II. Plan zajęć:
Zajęcia relaksacyjne.
-
Odrabianie pracy domowej.
-
Gry i zabawy integracyjne.
-
Zajęcia artystyczne (teatralne, plastyczne, muzyczne).
-
Czytanie ze zrozumieniem.
-
Zajęcia ruchowe (ćwiczenia ogólnorozwojowe, gry i zabawy na świeżym powietrzu, w sali gimnastycznej)
-
Konkursy, turnieje, zagadki, krzyżówki, rebusy.
-
Gry edukacyjne i planszowe.
-
Zajęcia wynikające z planu świetlicy szkolnej
-
Oglądanie filmów edukacyjnych.
Miesięczne plany pracy opiekuńczo-wychowawczej
w świetlicy szkolnej w roku szkolnym 2019/2020
WRZESIEŃ
I. Witaj szkoło, witaj świetlico! Wspomnienia wakacyjne!
- Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2019/2020.
- Zapoznanie dzieci z zasadami obowiązującymi w świetlicy. Poznajemy wyposażenie sali.
- Gry i zabawy integrujące grupę np. ”Rzeźba”, „Poznajmy się”, „Dokończ słowo”.
- Regulamin bezpiecznego zachowania się w świetlicy, stołówce szkolnej (burza mózgów),toaletach. Zabawy interakcyjne.
- Opowiadanie przeżyć wakacyjnych.
- Zapoznanie z mapą Polski - wspólne odszukanie wakacyjnych miejscowości, oznaczenie na "wakacyjnej mapie Polski".
- Praca plastyczna - "Moje wakacje" (technika dowolna).
- Zabawy orientacyjno – porządkowe „Kolory”, ”Pająk i muchy”.
- Wspólne tworzenie wakacyjnych rebusów i zagadek - zabawa słowem. Dawne i współczesne środki lokomocji: lektyka, koń, dyliżans, kareta, wóz, samochód, autobus, tramwaj, samolot. Zapis poznanych słów (kl. III).
- Prawa i obowiązki dyżurnego - praca w zespołach. Wspólne wykonanie plakatu z prawami i obowiązkami dyżurnego. Zabawa ruchowa "Wyścigi ślimaków".
- Rozpoznawanie dotykiem pamiątek wakacyjnych.
- Czarodziejski worek; „Nasze wakacyjne skarby”- wyklejanie plasteliną przygotowanej przez wychowawcę muszelki.
II. Bezpieczna droga do szkoły!
– Wyjście na pobliskie skrzyżowanie, poznanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach - przejście dla pieszych, chodnik. Praca plastyczna nt.: Moja droga do szkoły - technika dowolna.
- Grupowanie znaków drogowych: ostrzegawcze, informacyjne, nakazu, zakazu. Kolorowanie znaków drogowych (kl. I). Wykonanie stojących znaków drogowych (kl. II i III).
– Praca policjanta – gromadzenie słownictwa związanego z zawodem.
Zaproszenie przedstawiciela policji na zajęcia. Zabawy ruchowe „Milicjant” , „Sygnalizacja świetlna”. - Rozsypanka słowno - obrazkowa nt.: Jakie to znaki? - praca w zespołach zadaniowych. Zabawy ruchowe: "idź, stój", "raz, dwa, trzy", "statek". Poznanie wiersza "Zielone światło" T. Śliwiaka.
- "Bezpieczeństwo na drodze" - scenki rodzajowe. Praca z książeczką „ Jak unikać wypadków drogowych”.
III. Przeciwdziałanie agresji!
– Uczymy się żyć w przyjaźni.” Jaki powinien być prawdziwy przyjaciel?” Układamy przepis na dobrego przyjaciela.
– Zabawa umysłowa "Pozytywne myślenie". Rozmowa o agresji i przeciwdziałaniu jej. Zabawy ze śpiewem np.” Rolnik sam w dolinie”.
– Dostrzeganie i wyrażanie agresywnych odczuć poprzez zabawy i ćwiczenia interakcyjne np. „ Kiedy jestem wściekły...” , „ Alfabet przezwisk” na podst. książki R.Portmann „ Gry i zabawy przeciwko agresji”.
– Opanowanie i przezwyciężanie złości i agresji poprzez ćwiczenia „Kartki złości”, „Słoneczko przyjemności " na podst. książki R.Portmann. Praca plastyczna „ Kolorowe latawce”.
– Dlaczego warto być miłym ? – burza mózgów. Zapoznanie z piosenką „ Jak to miło być miłym”. Wykonanie plakatów życzliwości. Pisownia zwrotów grzecznościowych.
IV. Złota polska jesień!
- Poznajemy świat różnymi zmysłami (wzrok, słuch, dotyk). Jak rozpoznać jesień? - kolor (wzrok), wicher (słuch), deszcz (dotyk). Rozwiązywanie krzyżówki, rebusów i zagadek.
- Spacer w poszukiwaniu jesiennych skarbów. „ Pani Jesień” – kolaż z różnych materiałów.
- Zapoznanie z wierszem J. Kulmowej " Jesienna pogoda". Omówienie ubioru adekwatnego do jesiennej pogody - ćwiczenia w grupach.
- Nazywanie drzew i segregowanie liści.
- Praca plastyczna - jesienne drzewo –wydzieranka z kolorowego papieru. - Słuchanie muzyki Vivaldiego „Jesień”
– Dostrzeganie zależności między wyglądem przyrody , a porą roku.
- 23 września początek kalendarzowej jesieni. Zwierzęta, które robią zapasy na zimę – quiz.
PAŹDZIERNIK
I. Światowy dzień zwierząt!
- Światowa deklaracja Praw Zwierząt (św. 19/02). Zwierzęta, które znamy - rozwiązywanie zagadek.
–Rozwiązywanie krzyżówek obrazkowych – rozpoznawanie znanych zwierząt. Wydzieranka z kolorowego papieru wybranego zwierzątka. Wystawa prac.
- Zwierzęta egzotyczne - praca z atlasami w czytelni szkolnej. Nauka piosenki "Puszek Okruszek".
- Zwierzęta zagrożone wyginięciem w Polsce. Poznanie Parków Narodowych i Rezerwatów Przyrody – praca z mapą Polski. Zaznaczanie na mapkach Parków Narodowych.
- Poznanie wiersza "ZOO" J. Brzechwy. Praca plastyczna w zespołach - "Przewodnik po ZOO". Utrwalenie piosenki „ Puszek okruszek”.
II. Dzień Edukacji Narodowej!
- DEN - co to za święto? Omówienie wiersza J. Tuwima "Wszyscy dla wszystkich". Swobodne wypowiedzi o ulubionych pracownikach szkoły - praca w zespołach zadaniowych.
- Mój wymarzony nauczyciel - konkurs w grupach (wypisywanie cech). Praca plastyczna – Portret nauczyciela.
- Wykonanie "Dużych Laurek" dla wychowawców klas oraz wypisanie życzeń. Przypomnienie i omówienie sposobu pisania życzeń i adresowania listów.
- Nauka wiersza " Róża dla Pani" L. Mariańskiej. Wyrabianie szacunku dla pracowników szkoły.
III. Dary Pani Jesieni!
- Określenie charakterystycznych cech, czytanie wierszy o jesieni, dostrzeganie walorów i uroku jesiennego lasu, rozmowy, gry i zabawy na temat radzenia sobie z jesiennymi nastrojami i sposobami na jesienną nudę.
- dary jesieni z lasu, z pola, z sadu i ogrodu
- warzywa i owoce czyli odżywiamy się zdrowo
IV. Czcimy pamięć tych, którzy odeszli!
- Listopad miesiącem pamięci o zmarłych. Dzień Wszystkich Świętych i Dzień Zaduszny - wypisanie różnic. Praca plastyczna "liściaste pieczęcie". - Wyjaśnienie symboliki grobu; wdrażanie do czczenia pamięci zmarłych, odpowiedniego zachowania się na cmentarzu i w miejscach pamięci.
- Obrzędy Halloween w Polsce i na świecie. Praca plastyczna: rysowanie wesołych dyń, duszków , czarownic i stworów. - Wysłuchanie opowieści pt.: "Zaduszek". Próba indywidualnego układania zdań związanych z dniem 01.11 i 02.11.
V. Moja miejscowość, mój kraj
- poznanie najbliższej okolicy - Grajewo – najważniejsze informacje o mieście
- główne krainy geograficzne, rzeki, miasta Polski
- symbole narodowe (godło, flaga, hymn)
- przedstawiamy nasz kraj
- Quiz z wiadomości o Grajewie i Polsce
LISTOPAD!
I. Narodowe Święto Niepodległości!
- Rozwiązywanie krzyżówki z hasłem "POLSKA".
- Rozmowa na temat: Kim jest Polak? Co to znaczy "być patriotą" ?Zabawy ruchowe.
- Poznanie legendy o powstaniu państwa polskiego. Znaczenie symboli narodowych: hymnu, godła, flagi. Wykonanie z bibuły wybranego symbolu narodowego.
- "Ojczyzna naszym drugim domem" - burza mózgów. Odszukiwanie na mapie poprzednich i aktualnych stolic Polski. Zaznaczenie ich na przygotowanych konturach – praca w grupach.
- Czytanie i utrwalanie tekstu hymnu Polski, wspólne odśpiewanie. Zabawy ruchowe. - tworzenie grupowego konturu Polski.
-Zapoznanie z treścią wiersza W. Bełzy „Kto ty jesteś”, poznawanie pieśni patriotycznych i żołnierskich.
II. Jestem dobrym kolegą, koleżanką!
- Kto to jest człowiek życzliwy? - burza mózgów. Wspólne układanie wiersza o życzliwości. Zabawy rozwijające zaufanie
- Zaufaj mi, Ślepiec –Czy to jest pomoc koleżeńska?”- czytanie ze zrozumieniem opowiadania; dyskusja w grupach o cechach prawdziwej/go kolegi/koleżanki. Rozpoznawanie cech prawdziwego przyjaciela; kształtowanie postawy empatii, sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych.
- Ogłoszenie konkursu na najlepszego kolegę, koleżankę w grupie.
Omówienie zasad konkursu. Praca plastyczna z wykorzystaniem wizualizacji pt. ŻYCZLIWOŚĆ - technika dowolna.
- Uczymy się przepraszać i przyznawać do błędów- na podstawie wiersza „List do kolegi” E. Szelburg- Zarembiny "Proszę, dziękuję, przepraszam" - odgrywanie scenek.
- 21 XI ŚWIATOWY DZIEŃ ŻYCZLIWOŚCI.
III. Książka naszym przyjacielem!
– Książka dawniej i dziś – burza mózgów. Wprowadzenie elementów wiedzy o książce. Moja ulubiona książka.
– Jak powstaje książka – jej struktura i budowa. Wyjaśnienie pojęć: druk, autor, pisarz, ilustrator, okładka, ilustracja. Zabawy ruchowe na sali „ Wiewiórki do dziupli” i „ Piłka parzy”.
– Dlaczego warto czytać książki? Różnice pomiędzy czytaniem książek a oglądaniem filmu – rozsypanka wyrazowa. Wykonanie zakładki do książki.
– W świecie baśni braci Jakuba i Wilhelma Grimm . Zapoznanie z wybraną przez dzieci baśnią. Wykonanie ilustracji do przeczytanej baśni.
– Prezentacja przez dzieci swoich ulubionych książek. Rozmowa na temat szanowania książek. Wizyta w bibliotece szkolnej.
IV. Katarzynki i Andrzejki!
- Zapoznanie dzieci z opowiadaniem "Andrzejkowe Katarzynki". Andrzejki i Katarzynki - podobieństwa i różnice. Zabawy ruchowe przy muzyce.
- Przeglądanie prasy dla dzieci , czytanie ciekawostek związanych z Andrzejkami i Katarzynkami. Quiz ortograficzny- układanie krzyżówek.
– Omówienie i wspólne przygotowanie akcesoriów potrzebnych do wróżb. Zabawy ruchowe „ Złap mój cień”, „Koguciki”.
- Przygotowanie dekoracji w sali: ozdoby z bibuły, lampiony, balony. Zabawy ruchowe: Wrona bez ogona' Dinozaur”.
- Dekoracja sali. Zabawa Andrzejkowa - "wesołe wróżby".
GRUDZIEŃ
I. Grudniowe tradycje: BARBÓRKA I MIKOŁAJKI!
- Barbórka - święto górnictwa, zapoznanie z legendą pt. ”Gustlikowy skarb”. Praca plastyczna: W kopalni (węgiel).
- Skarby spod ziemi – rozsypanka wyrazowa. Znaczenie skarbów spod ziemi - burza mózgów. Nauka piosenki „ Idzie górnik”. Pisanie listów do
Św. Mikołaja. (kl. III i II), kl. I rysowanie upragnionych prezentów. Zabawy ruchowe „ Pająk i muchy”, „Ssak, ryba, ptak”.
- Nauka piosenki M. Jeżowskiej „ Kochany panie Mikołaju”. Praca plastyczno- techniczna „ Mikołajkowy but „ lub „ Mikołaj”.
- Zabawa Mikołajkowa w świetlicy. Powitanie Mikołaja. Wesoła zabawa przy muzyce.
II. Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę!
– Poszerzenie wiadomości na temat przygotowania się zwierząt do zimy na podst. książki „ Świat wokół ciebie” s.72 – 75. Kalambury - rozpoznawanie zwierząt.
– Ptaki zimujące w Polsce( sikorka, wróbel, gil, sroka, dzięcioł sójka)na podst. tekstu ze Świerszczyka” Ptasie zimowiska. Rozwiązywanie zagadek.
– Jak należy opiekować się ptakami i zwierzętami w zimie ?
- burza mózgów. Praca plastyczna zbiorowa – „ Karmnik dla ptaków”.
– Słuchanie piosenki M. Jeżowskiej „ Zimowe obrazki”. Nauka słów, wspólny śpiew. Kolorowanie przygotowanych obrazków – zwierzęta leśne. – Praca w grupach – układamy zimowe krzyżówki. Zabawy ruchowe ze śpiewem „ Chodzi lisek”, „Kot i mysz”.
III. Miłość i tolerancja w świetle Świąt Bożego Narodzenia!
- Tradycje Bożonarodzeniowe - dawniej i dziś. Wspólne śpiewanie kolęd, nauka wybranej kolędy przez dzieci. Wykonanie dekoracji w sali.
– Wykonanie kartki świątecznej wg własnego pomysłu - praca plastyczna. Analiza porównawcza Świąt Bożonarodzeniowych i Wielkanocnych. Wypisywanie różnic.
- Smakołyki Bożonarodzeniowe - krzyżówka. Miłość i tolerancja - co oznaczają te słowa?
- Praca ze słownikiem języka polskiego (czytelnia). Drama - tolerancja w naszej grupie.
- Utrwalenie poznanej kolędy. Słuchanie znanych kolęd i pastorałek.
- Układanie życzeń świątecznych i noworocznych.
STYCZEŃ
I. Otwieramy nowy kalendarz!
– Wyszukiwanie w czasopismach dziecięcych przepowiedni na Nowy Rok. Zapoznanie z wierszem J. Kirsta „ Dwunastu braci”.
– Co to jest kalendarz? – rozmowa kontrolowana. Grupowe wykonanie kalendarza na nowy 2020 rok – praca plastyczna.
- Doskonalenie znajomości nazw: pór roku, miesięcy oraz dni tygodnia; wyszukiwanie przysłów i porzekadeł o Nowym Roku; poganka na temat tego, co zrobić, aby być lepszym w Nowym Roku, tworzenie mapy wskazówek i redagowanie postanowień.
– Rozwiązywanie plątaninek z hasłem „Nowy Rok”. Zapoznanie z przysłowiami związanymi z poszczególnymi miesiącami.
Taniec – gibaniec przy muzyce M. Jeżowskiej.
– Zabawy ortograficzne o tematyce zimowej – zapis rymowanek ortograficznych w zeszytach. Przeglądanie czasopism dla dzieci, rozwiązywanie zagadek.
II. Poznajemy kraje wiecznego śniegu i lodu!
–Rozmowa z dziećmi na temat „ Jak chciałbyś spędzić ferie zimowe”. Zabawy na współpracę: „Rób tak, nie rób tak”, „ Nietoperz”.
– Eskimosi – mieszkańcy Arktyki – odnalezienie Arktyki na globusie, wypisanie informacji kojarzących się z Eskimosami. Rozwiązywanie krzyżówki tematycznej.
– Poszukiwanie informacji o zwierzętach polarnych w czasopismach dziecięcych .Praca z tekstem ze „ Drapieżne misie”, poznanie zwyczajów białych misiów. Uzupełnianie zdań z lukami.
– Słuchanie fragmentu lektury „ Zaczarowana zagroda”, wypowiedzi dzieci o pingwinach. Wykonanie pingwina z tektury- praca plastyczna.
– Quiz wiadomości o śnieżnych zakątkach naszego globu. Praca z mapą i globusem – „Gdzie ukryła się Arktyka, Antarktyda i Grenlandia ?”Zabawy naśladowcze- „ Lis z jamy”, „ Polowanie”.
III. Dzień Babci i Dziadka!
– Niespodzianka dla babci i dziadka – praca plastyczna metodą wydzieranki i wyklejanki. Układanie zagadek dotyczących babci i dziadka. – „ Za co kochamy nasze Babcie i Dziadków ?”- wypowiedzi dzieci kierowane pytaniami nauczyciela. Zapisanie najciekawszych wypowiedzi na sercu wykonanym z bloku. Nauka piosenki „ Babcia czarodziejka”.
– Rozwiązywanie rebusów dotyczących Dnia Babci i Dziadka. Przeglądanie czasopism dla dzieci. Gry i zabawy ruchowe „ Woda, wiatr, ogień”, „ Piłka parzy”.
–„Drzewo genealogiczne mojej rodziny” – praca plastyczna.
- Pisanie życzeń dla Babci i dziadka na przygotowanych kartkach.