Koncepcja pracy przedszkola w SP nr 2 i. Adama Mickiewicza w Grajewie
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.
Punktem wyjścia do opracowania koncepcji były wymagania wobec edukacji przedszkolnej stanowiące załącznik do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego oraz samoocena dokonana w oparciu o obserwacje, analizę dokumentów, wywiady, ankiety.
Podstawa prawna
· Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm. )
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (Dz. U. z 2014 roku, poz.803 z późn. zm.)
· Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. 2015, poz.1270)
· Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 roku w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. 2015, poz.1214)
· Statut Przedszkola w SP nr 2 w Grajewie
Koncepcja pracy przedszkola ukierunkowana jest na rozwój dzieci, z uwzględnieniem: potrzeb rozwojowych naszych wychowanków, specyfiki pracy przedszkola (oddziały integracyjne) i oczekiwań środowiska lokalnego. Corocznie wyznaczone zostają priorytety pracy przedszkola obowiązujące na cały rok szkolny.
WIZJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole jest placówką:
profesjonalną
- wyposaża dzieci w wiedzę, umiejętności i sprawności pozwalające im sprostać codziennym sytuacjom i wymaganiom stawianym w szkole
- kształtuje m
- młodego człowieka otwartego na kontakty z innymi ludźmi
- stwarza warunki sprzyjające wspólnej zabawie i nauce dzieciom o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych
- wspomaga jego aktywność i kreatywność, pomaga w rozwoju jego talentów
- wspiera w pokonywaniu trudności i barier
- respektuje prawo rodzica do zabierania głosu w sprawach dotyczących jego dziecka i pracy przedszkola
bezpieczną
- zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych i dostosowanych do potrzeb rozwojowych
- dba o poczucie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego
- wspomaga rozwój dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji
- relacje miedzy wszystkimi członkami społeczności przedszkolnej oparte są na wzajemnym szacunku i zaufaniu
posiadającą tożsamość
- odwołuje się do tradycji oraz dziedzictwa kulturowego i narodowego
- kształtuje u dzieci poczucie przynależności społecznej: do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej oraz postawę patriotyczną
- rozwija umiejętności społeczne dzieci w oparciu o wartości etyczne
- buduje system wartości, by dzieci orientowały się w tym, co dobre, a co złe
- promuje postawę tolerancji i akceptacji niepełnosprawności, odmienności narodowościowej, językowej i kulturowej
respektującą zasadę zrównoważonego rozwoju
- ma na celu zdrowy i harmonijny rozwój dziecka w zgodzie z otaczającym środowiskiem
- nabywanie przez dzieci wiadomości i umiejętności, których celem jest osiągnięcie przez wychowanków stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole
MISJA PRZEDSZKOLA
"Dobry wychowawca, który nie wtłacza a wyzwala, nie ciągnie a wznosi, nie ugniata a kształtuje, nie dyktuje a uczy, nie żąda a zapytuje - przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych chwil."
Janusz Korczak
W naszym przedszkolu:
- Każde dziecko jest traktowane podmiotowo.
- Realizujemy autorski program wychowawczy.
- Współpracujemy z rodzicami dzieci pełniąc rolę wspierającą i doradczą oraz integrującą działania wychowawcze.
- Realizujemy innowacje pedagogiczne – program czytelniczy „Poczytaj mi”.
- Organizujemy teatrzyki, wycieczki, uroczystości i imprezy przedszkolne.
- Pomagamy dziecku w pozytywnym postrzeganiu siebie i innych ludzi oraz rozumieniu swoich uczuć.
- Nasze dzieci nabywają wiedzę i umiejętności niezbędne do powodzenia w starcie szkolnym, są otwarte na kontakty z innymi ludźmi, spontaniczne i twórcze w swoich działaniach.
- Dzieci mają poczucie własnej wartości, potrafią okazywać swoje uczucia, mają świadomość szanowania ich praw.
- Kształtujemy postawy akceptowane społecznie, przygotowujemy do przeżywania sukcesu i porażki.
- Każdemu dziecku zapewniamy wszechstronny i bezpieczny rozwój zgodny z jego możliwościami, umiejętnościami, indywidualnym tempem rozwoju, potrzebami, oczekiwaniami, zainteresowaniami i zdolnościami.
- Diagnozujemy, obserwujemy i analizujemy indywidualny rozwój każdego dziecka by wspierać go na każdym etapie jego życia, także w sytuacjach trudnych.
- Dziecko w przedszkolu jest aktywne, wykorzystujemy naturalną potrzebę ruchu i eksplorowania otoczenia tak, by podejmowało różnorodne aktywności.
- W atmosferze integracji uczymy dziecko szacunku, życzliwości, zrozumienia i akceptacji dla siebie i innych oraz radzenia sobie z porażkami.
- Wprowadzamy dziecko w świat wartości uniwersalnych: piękna, dobra, prawdy przyjaźni i miłości. Pośredniczymy w przyswajaniu norm postępowania etycznego.
- Nauczyciele i specjaliści współpracują ze sobą, wspólnie planują działania edukacyjne, wychowawcze, terapeutyczne oraz pomagają sobie wzajemnie w rozwiązywaniu problemów.
- Kadra pedagogiczna ustawicznie doskonali swoje umiejętności. Nauczyciele i specjaliści są innowacyjni i twórczy, wykorzystują w pracy z dziećmi nowatorskie metody i formy pracy.
- Rodzice są naszymi sprzymierzeńcami w organizacji procesu opiekuńczo – wychowawczo - dydaktycznego: jesteśmy współpartnerami dążącymi do wspólnego celu, jakim jest dla nas dobro i wszechstronny rozwój dziecka.
- Kształtujemy postawę przynależności do swojego regionu, kraju w zjednoczonej Europie.
- Posiadamy dobre warunki lokalowe, pomoc, wspólną zabawę i opiekę starszych kolegów ze szkoły oraz bogatą bazę pomocy dydaktycznych.
- Zapewniamy dzieciom bezpieczeństwo w czasie ich pobytu w placówce.
- Bierzemy udział w życiu szkoły, konkursach, akcjach charytatywnych i profilaktycznych organizowanych na szczeblu lokalnym, miejskim, wojewódzkim i ogólnopolskim.
- Współpracujemy z instytucjami, organizacjami i specjalistami wspierającymi rozwój dziecka i działalność przedszkola.
Przedszkole podkreśla swoją odrębność poprzez wypracowane tradycje własne. Kalendarz wydarzeń przedszkolnych i uroczystości pozostaje w ścisłym związku z tradycjami ZSM nr 2 w Grajewie, lokalnymi, narodowymi, a także potrzebami środowiskowymi.
Nasze tradycje to m.in.:
- Dzień Pluszowego Misia,
- Sprzątanie świata z okazji Dnia Ziemi,
- Mikołajki,
- Jasełka,
- Bal Karnawałowy,
- Biesiada z Babcią i Dziadkiem,
- Festyn Bożonarodzeniowy,
- Jarmark Średniowieczny,
- Dzień Dziecka,
- Zakończenie Roku Szkolnego w grupach najstarszych.
Sposoby motywacji dzieci
Stosowane nagrody:
- pochwała indywidualna,
- pochwała przed całą grupą,
- pochwała przed rodzicami,
- oklaski,
- emblematy,
- przydział funkcji.
Stosowane kary:
- brak nagrody,
- upomnienie ustne,
- czasowe odebranie przydzielonej funkcji,
- chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy,
- poinformowanie rodziców o zachowaniu.
Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
- przeprowadzenie diagnozy wstępnej, śródrocznej i końcowej
- szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
- informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej, śródrocznej końcowej
- półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
- bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,
- przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
- prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),
- teczek prac i innych dokumentów,
- arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
- albumów, kronik,
- gazetki mailowej
- strony internetowej
- materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy itp.)
- rozmów.
Sposoby współpracy z rodziną dziecka
Cele:
- dążenie do jednolitości oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego
- wszechstronny rozwój dziecka
- nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami
- zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami, programami pracy, Statutem
- przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu
- przekazanie informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka
- przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy
- wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych
- włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola
- zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola
- podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez szkolenia
- ukazanie przedszkola jako placówki aktywnej, realizującej oczekiwania rodziców
- promowanie placówki w środowisku lokalnym.
Formy współpracy z rodzicami:
- zebrania ogólne z rodzicami oraz Radą Rodziców,
- zebrania grupowe,
- zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci,
- konsultacje indywidualne,
- prowadzenie kącika dla rodziców (informacje, eksponowanie prac),
- organizacja dni otwartych i zajęć otwartych dla rodziców,
- organizacja szkoleń , warsztatów integracyjnych dla rodziców,
- organizacja uroczystości, koncertów, inscenizacji, konkursów,
- włączenie rodziców do organizacji imprez kalendarzowych, przedszkolnych,
konkursy, wycieczki, - prowadzenie dla rodziców gazetki mailowej,
- angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i poszczególnych grup.
Nasi współpartnerzy w procesie edukacji i wychowania:
W realizację naszych działań, wizji i misji placówki zaangażowani są:
- wszyscy pracownicy przedszkola (kadra kierownicza, pedagogiczna oraz pracownicy niepedagogiczni)
- rodzice i opiekunowie
- instytucje wspierające: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Kuratorium Oświaty w Białymstoku, Urząd Miasta, Policja, Straż Pożarna, Nadleśnictwo Rajgród, Biblioteka Miejska, Miejski Dom Kultury, Muzeum, SANEPID
Efektem wspólnie podejmowanych działań jest przedszkole, w którym procesy wspomagania rozwoju, wychowania i edukacji podporządkowane są indywidualnym potrzebom dzieci. Nasze przedszkole jest miejscem, gdzie dzieci czują się ważne, bezpieczne, mogą rozwijać swoje talenty i zainteresowania, a rodzice mają zaufanie do osób pracujących z ich pociechami. Efektywna współpraca z rodzicami wpływa na jakość pracy przedszkola. Do naszego przedszkola dzieci przychodzą z radością.
MODEL ABSOLWENTA
Dziecko kończące przedszkole potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia, wykazuje:
- motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
- zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
- umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych
wiadomości, uważnego słuchania,
- umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość,
- umiejętność współpracy w grupie,
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
- tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań,
- samodzielność,
- odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami).
posiada:
- zdolność do obdarzania innych uwagą i porozumiewania się w zrozumiały dla nich sposób,
- wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
- podstawową wiedzę o świecie.
umie:
- cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie.
rozumie, zna, przestrzega:
- prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
- zasady bezpieczeństwa, zasady higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
- zasady kulturalnego postępowania,
- kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
- potrzebę szanowania przyrody i środowiska.
potrafi:
- występować publicznie; reprezentować grupę, przedszkole,
- chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami,
- wykazywać inicjatywy w działaniu,
- wyrażać swoje uczucia
Absolwent naszego przedszkola to dziecko, które jest:
- ciekawe świata
- ufne w stosunku do nauczycieli,
- radosne,
- aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola,
- twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na
rzecz własnego rozwoju,
- uczciwe i prawdomówne, odpowiedzialne i obowiązkowe,
- kulturalne i tolerancyjne,
- świadome zagrożeń
Nauczyciel w Naszym Przedszkolu :
- pracuje efektywnie w zespole,
- podejmuje wyzwania
- rozpoznaje oczekiwania środowiska lokalnego - uwzględnia zebrane opinie w swojej
pracy
- planuje własny rozwój zawodowy
- systematycznie dokonuje ewaluacji własnej pracy
- realizuje podstawę programową z uwzględnieniem uwag o realizacji , w tym stosuje
aktywne metody nauczania
- podejmuje działania nowatorskie i innowacyjne
Nauczyciel w Naszym Przedszkolu charakteryzuje się:
- otwartością na zmiany,
- umiejętnością współdziałania w zespole,
- umiejętnością dobrej komunikacji,
- dbałością o swój rozwój zawodowy,
- umiejętnością dobrej współpracy ze środowiskiem lokalnym,
- kreatywnością,
- umiejętnością diagnozy i analizy osiągnięć każdego wychowanka
EWALUACJA KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA
Realizacja zadań z koncepcji pracy przedszkola podlega monitorowaniu. W razie potrzeby
zespół powołany przez dyrektora placówki dokonuje modyfikacji dokumentu. Po
zakończeniu realizacji całego programu (rok 2017) nastąpi ewaluacja całościowa w tym:
− oszacowanie efektów
− udzielenie odpowiedzi na pytanie - czy i w jakim stopniu zostały osiągnięte
zamierzone cele?
− ocena stopnia zaangażowania pracowników
− zebranie informacji potrzebnych do dalszego planowania pracy przedszkola
Przykładowe narzędzia ewaluacyjne w zakresie koncepcji pracy przedszkola
1. Wywiady z nauczycielami.
2. Ankieta dla nauczycieli.
3. Analiza dokumentacji dotyczącej koncepcji pracy przedszkola.
4. Wywiad z dyrektorem przedszkola.
5. Ankieta dla rodziców.
Ankieta dla dyrektora przedszkola
1. Czy koncepcja funkcjonowania przedszkola została należycie opracowana?
2. Jakie efekty dała realizacja programu pracy placówki? W jakim zakresie nie został on
zrealizowany i dlaczego?
3. Czy koncepcja uwzględnia wymagania stawiane przedszkolom?
4. Czy w realizację celów przedszkola zaangażowani byli wszyscy nauczyciele, dzieci i ich
rodzice?
5. W jakim stopniu nauczyciele, uczniowie i ich rodzice zaakceptowali koncepcję pracy
przedszkola?
6. Czy nauczyciele byli zaangażowani w analizowanie i modyfikowanie koncepcji pracy
przedszkola?
7. Czy w przedszkolu zostały właściwie opracowane:
− harmonogram i procedury przeprowadzania ewaluacji wewnętrznej
− sposoby badania jakości pracy przedszkola
− dokumentacja dotycząca ewaluacji wewnętrznej przedszkola?
8. Czy w przedszkolu zostały dokładnie przeanalizowane mocne i słabe strony
funkcjonowania placówki?
9. Czy zostały podjęte konieczne działania zmierzające do podniesienia jakości pracy
przedszkola?
Ankieta dla nauczyciela
1. W jakim zakresie uczestniczyła Pani w analizowaniu i przygotowywaniu koncepcji
pracy placówki?
2. W jakim zakresie uczestniczyła Pani w modyfikacji koncepcji pracy przedszkola?
3. W jakim zakresie upowszechniała Pani wśród rodziców koncepcję pracy przedszkola
odnośnie do:
− głównych celów
− wartości
− planów i idei ?
4. Czy zaplanowała Pani swoje zadania zgodnie z koncepcją pracy placówki?
5. Czy zrealizowała Pani swoje zadania zgodnie z koncepcją pracy przedszkola?
6. Czy zachodzi potrzeba modyfikacji na przyszłość koncepcji pracy przedszkola?
Dalsza praca nad Koncepcją
- Każdy pracownik pedagogiczny otrzymuje egzemplarz Koncepcji, żeby z nią pracować.
- Koncepcja jest otwarta i może być modyfikowana.
- Raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu poprawek.
- Nauczyciele pozyskają informacje przez jawne głosowanie.
- Zmiany w tekście będą nanoszone w obecności i udziale całego zespołu pedagogicznego, a lider poinformuje o nich dyrektora przedszkola.
- Rodzice zostaną zapoznani z Koncepcją na zebraniach grupowych.
- Koncepcja obowiązuje od dnia zatwierdzenia na Radzie Pedagogicznej.