Informacja podsumowująca efekty udziału dzieci w zajęciach
rozwijających zainteresowania dzieci szczególnie uzdolnionych matematycznie
w Oddziałach Przedszkolnych w Szkole Podstawowej nr 2 w Grajewie
w ramach projektu:
„Nie zgubić talentu – rozwijanie kompetencji kluczowych u dzieci
z Oddziałów Przedszkolnych przy Szkole Podstawowej nr 2
i przy Szkole Podstawowej nr 4 w Grajewie”
Okres sprawozdawczy:01.10.2018 r. – 30.11.2018 r.
Pierwsze zajęcia odbyły się 01.10.2018r. Uczęszcza na nie 8 osób, w tym 4 chłopców i 4 dziewczynki.
Celem zajęć jest stwarzanie wszystkim dzieciom korzystnych warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju osobowości i super zabawa.
Zajęcia były realizowane zgodnie z tematyką zawartą w przygotowanym programie. Tematyka zajęć obejmowała następujące treści:
-„Gdzie jest piłka?” –zapoznanie ze słowami określającymi położenie: na, nad, pod, obok; wykorzystanie tych pojęć w zabawie.
-„Kolorowe kredki” –nazywanie kolorów podstawowych, przeliczanie kredek i ich klasyfikowanie według ustalonych cech: koloru, rodzaju itp. (dobieranie kredek w pary według kolorów, wielkości i układanie ich we właściwych pudełkach).
-„Miasto z klocków” – zabawy konstrukcyjne z klocków – wznoszenie budowli dla samochodów: tras, garaży: porównywanie ich wysokości, długości.
-„Światło zielone- światło czerwone” – zabawa orientacyjno-porządkowa. „Kto znajdzie?” – wyodrębnianie koła z mozaiki geometrycznej.
-„Ile jest jabłek, ile gruszek?” – przeliczanie owoców umieszczonych na sylwetach drzew, określanie ich liczby, porównywanie na oko liczebności zbiorów.
-Mieszkańcy lasu szykują się do zimy. „Spiżarnia wiewiórki” – zabawa z liczeniem, uzupełnianie koszyczka wiewiórki o taką liczbę orzechów, jaką liczbę oczek wskaże wyrzucona kostka.
-Jak smakują witaminy? Robimy sok pomidorowy”. „Plastelinowe warzywa” – formowanie z plasteliny kształtów znanych warzyw.
W okresie sprawozdawczym zrealizowano łącznie 7 godzin zajęć. Zajęcia odbywały się w sali wyposażonej w bogaty zestaw pomocy dydaktycznych 1raz w tygodniu po 60 minut.
Podczas zajęć dzieci miały możliwość poszerzania i pogłębiania wiadomości i umiejętności matematycznych. Dobór zadań sprzyjał samodzielnemu i logicznemu myśleniu, a także rozwijał ich zdolności i zainteresowania.
Zajęcia w ramach projektu prowadzono w sposób interesujący z wykorzystaniem różnorodnych pomocy dydaktycznych np. gry edukacyjnej „Z przodu, z boku, z tyłu”, liczydła, korali matematycznych, patyczków, liczmanów, mozaiki w drewnianym pudełku, maty z kostkami, kolorowych brył, Lokomotywy edukacyjnej- gry , klocków itp.
Większość dzieci aktywnie uczestniczy w zajęciach. Dzieci chętnie współpracują z nauczycielem, biorą udział w proponowanych zabawach.
Na początku zajęć został zastosowany Arkusz oceny umiejętności dziecka w odniesieniu do każdego uczestnika projektu, który umożliwił ocenę wiedzy i umiejętności matematycznych dzieci.
Zajęcia realizowane były zgodnie z programem opracowanym przez prowadzącego zajęcia. Prowadzony był dziennik zajęć, na każdych zajęciach sprawdzana była lista obecności.
Ostatnie zajęcia z tego okresu odbyły się 26 XI 2018r.
Nauczyciel prowadzący : Boć Mirosława